Trends online marketing 2018

Online marketing

Ook 2018 zal een veelbelovend jaar worden op gebied van online marketing. De afgelopen jaren is de groei van sociale media enorm hard gegaan, wat grote gevolgen heeft gehad op het gebied van de online marketing. Online marketing op sociale media is big business en die trend zal zich naar verwachting voortzetten. Niet alleen de meest geijkte social media platforms worden gebruikt, ook steeds meer zal nieuwe sociale media gebruikt worden voor online marketing. Daarnaast is het de verwachting dat persoonlijke online marketing steeds meer gebruikt zal. Ondanks het felle verzet van privacybeschermingorganisaties zal de trend om mensen zo persoonlijk mogelijk te benaderen ook in 2018 zich voortzetten.

Trends online marketing 2018
Online marketing is booming

Enkele online marketing trends

Er is veel gaande in de wereld van de online marketing. Het blijft een gebied dat volop in ontwikkeling is en zich de komende jaren ook nog zeker zal blijven ontwikkelen, mede door het gebruikt van nieuwe techniek, nieuwe gebruiksmogelijkheden en nieuwe sociale media platforms. Hierbij een overzicht van de verwachte online marketing trends voor 2018:

Personalisatie
De meest belangrijkste trend en dé vraag op dit moment: hoe kan ik zo goed mogelijk de gebruiker zo persoonlijk mogelijke content voorschotelen? De grootste groep gebruikers van sociale media zijn de millennials. Deze groep is het ondertussen wel gewend om van tijd tot tijd persoonlijke aanbiedingen te krijgen zonder zich zorgen te maken over hun privacy. Dit is een vrij gemakkelijke doelgroep. De uitdaging ligt vooral hoe je de overige doelgroepen kunt aanspreken en dan vooral de oudere generatie. 2018 zal dan ook een jaar moeten worden dat ook groepen die niet onder de millennials vallen, aangesproken gaan worden.

Video
Video en livestreaming zijn enorm in opmars. Het adverteren via videocontent zal dan ook steeds meer gaan plaatsvinden. Waarschijnlijk zal videocontent de belangrijkste vorm voor sociale media gaan worden, wat marketing bedrijven voor uitdagingen stelt. Videocontent moet er zo gelikt mogelijk uit zien en hoe hou je de aandacht van de kijker vast? Vooral op Facebook wordt video steeds belangrijker. Gezien de hoeveelheid gebruikers, zijn Facebook en video uitstekende middelen om een grote doelgroep te bereiken.

Ephemeral marketing
Ephemeral content is tijdelijke content. Deze content zal als het bekeken is weer verdwijnen of blijft soms 24 uur staan. Dit is zeer populair onder de jongere millennials en we kunnen hier onder andere het populaire Snapchat onder scharen, gevolgd door Facebook en Instagram met hun zogenaamde ‘Stories’. Het voordeel van tijdelijke content is, dat dit niet opdringerig overkomt. Het wordt getoond en verdwijnt vanzelf weer. De uitdaging voor 2018 is om zo uitdagend mogelijke tijdelijke content te maken dat mensen nieuwsgierig maakt.

Micro-influencers
Een influencer is bijvoorbeeld een vlogger, met een enorm aantal volgers, die reclame voor een bepaald merk maakt. Maar steeds gemakkelijker kijken gebruikers er doorheen, of een dergelijk iemand het meent of dat het fake is. Daarom zal de inzet van micro-influencers steeds gebruikelijker worden. Minder volgers, maar wel vol overtuiging en betrouwbaar reclame voor een bepaald merk maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *