Trends social media 2018

Social media

Social media is vandaag de dag niet meer weg te denken. Van alle social media doen WhatsApp en Facebook de beste zaken. In Nederland heeft WhatsApp 10,9 miljoen gebruikers en Facebook 10,4 miljoen gebruikers. Maar ook andere social media platforms, zoals Instagram, Snapchat en Twitter doen het met miljoenen gebruikers erg goed. En de aantallen zijn nog steeds groeiende. Wel moeten de social media platforms de gebruikers vast blijven houden door continue te blijven ontwikkelen en te innoveren in nieuwe technieken en gebruikerstoepassingen. De bedrijven achter deze social media zijn namelijk enorm grote bedrijven die veel werkgelegenheid opleveren en topnoteringen aan de beurzen behalen. Geen wonder dus dat men constant de nieuwste trends in de gaten blijft houden en zo snel mogelijk deze trends wil toepassen in hun eigen applicaties.

Trends social media 2018
Social media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij

Enkele social media trends voor 2018

Om de miljarden social media gebruikers te bedienen van de nieuwste innovaties moeten social media bedrijven blijven ontwikkelen en investeren. Het is daarom van belang dat zij de laatste trends blijven volgen. Hierbij enkele trends voor voor het nieuwe jaar:

Video
De verwachting is dat dit jaar van alle content op Facebook, 70% uit videocontent bestaat. Dit is gigantisch. Mede door het gebruik van mobiele telefoons met simpele camerafuncties, kan iedereen op een gemakkelijke manier video’s plaatsen op social media. Social media platforms zullen hun systemen aanpassen, zodat mensen gemakkelijker videocontent kunnen plaatsen. Simpele plaatsjes of teksten zijn helemaal uit, de trend is het plaatsen van video.

Mobiel
De tijd dat mensen achter hun pc of laptop kruipen om gebruik van social media te maken ligt al enkele jaren achter ons. Alles, maar echt alles gebeurd op de mobiele telefoon en in mindere mate ook op de tablet. Hier zullen social media bedrijven rekening mee moeten houden. Zoals bijvoorbeeld video, zal alle content geschikt moeten zijn om te lezen of te kijken op een mobiele telefoon. Social media websites zullen volledig geschikt moeten zijn voor mobiel gebruik en social media apps zullen nog meer aan het mobiele gebruik aangepast worden.

Chatbots
Een heel belangrijke ontwikkeling in de social media wereld is dat social media veelvuldig gebruikt wordt voor marketing doeleinden. Het doen van aankopen via social media is volstrekt normaal geworden net zoals mensen bedienen met persoonlijke reclame. Chatbots kunnen marketing bedrijven helpen om hun dienstverlening te verbeteren. Mensen kunnen rechtstreeks via social media met een bedrijf, via een chatbot chatten over producten. Je zal zien dat dit steeds meer te zien zal zijn op social media. Bedrijven worden net zo makkelijk aanspreekbaar als je vrienden die je in je WhatsApp hebt staan.

Augmented reality
We kennen al de speciale effecten die Snapchat aanbiedt bij hun video’s. Dit zullen steeds meer social media platforms gaan overnemen en zal steeds geavanceerder worden. Zo kan je straks video’s maken, waarin je tussen je vrienden staat, of naast een bekend persoon, zonder dat zij aanwezig zijn. Maar ook marketingtechnisch een heel handig hulpmiddel. Trek via augmented reality een nieuwe broek aan om te kijken of deze je goed staat, voordat je deze gaat kopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *