Facebook advertenties maken

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een Facebook-account. Om een groot publiek te bereiken of gericht op een doelgroep te adverteren is dit dus het ideale medium. Hieronder alvast enkele tips voor een optimale voorbereiding van je advertentiecampagne op Facebook.

Automatische advertentie-opties? Nee bedankt!

Facebook promoot heel eenvoudige advertentiemogelijkheden zoals “Pagina promoten” of “Bericht boosten”. De mogelijkheden zijn hier echter zo algemeen en adverteren op die manier zal meestal niet veel opleveren. Spendeer dus tijd in de creatie van op maat gemaakte boodschappen en de selectie van geschikte doelgroepen voor je boodschap.

Het doel van je advertentie?

Bepaal je adverteerstrategie op basis van wat je wil bereiken: naamsbekendheid vergroten, nieuwe gebruikers aanwerven, communicatie met bestaande gebruikers, verkoop stimuleren met bepaald advertenties,…

Facebook advertenties maken
Met de juiste hulp kan iedereen een Facebook advertentie maken. De inhoud daarmee kan jij je onderscheiden van de concurrenten.

Kies je doelgroep

Wie wil je bereiken? Wie zijn je prospecten op Facebook? Bepaal een geschikte doelgroep voor je advertentie of splits je doelgroep eventueel op in kleinere groepen met een aparte communicatie. Je doelgroep samenstellen kan je op basis van verschillende factoren of een combinatie ervan (geslacht, leeftijd, geografische spreiding,…). Weet dus goed aan wie je jouw diensten of producten wil aanprijzen. Op basis daarvan maak je advertenties die aansluiten bij je doelgroep (beeld, taalgebruik, boodschap,…).

Waar adverteer je op Facebook?

Kies bij voorkeur voor berichten die rechtstreeks in de nieuwsstroom van de gebruiker terecht komen. Facebookgebruikers bekijken deze veel meer dan advertenties in de rechterkant. Belangrijk is de optie voor “mobile” aan te vinken, aangezien de meeste gebruikers Facebook gebruiken via mobiele toestellen.

Let op je beeldkwaliteit

Beeldmateriaal van hoge kwaliteit is zeer belangrijk voor je advertentie. Probeer als kleur het blauw van Facebook te vermijden,. Kleuren die hiermee contrasteren vallen beter op. Experimenteer om te bekijken welk soort beelden het meeste aantrekkingskracht uitoefenen door te meten welke beelden het meest aangeklikt worden.

Gebruikers klikken niet zomaar

Overtuig Facebookgebruikers door te klikken op je advertentie door bijvoorbeeld korting te bieden, iets gratis weg te geven of een wedstrijd te organiseren. Een “call to action” om uw publiek aan te sporen uw banner aan te klikken is hierbij belangrijk. Overtuig je publiek!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *