In Nederland alleen zijn er duizenden webshop eigenaars. Vroeg of laat komen ondernemers in de posities dat ze hun webshop willen verkopen of willen weten wat deze waard zou zijn mochten ze deze willen verkopen. Er zijn verschillende manieren om de waarde van een webshop te bepalen. De waarde zal verschillend uitkomen per methode en in de meeste gevallen wordt er ook gebruik gemaakt van een combinatie van methodes. Er zijn verschillende bemiddelingsbedrijven actief die helpen met het verkopen en ook met de taxatie van de webshop om tot de juiste prijs te komen die de verkoper tevreden stelt en er ook voor zorgt dat de webshop binnen afzienbare tijd verkocht wordt.
Zelf een webshop opzetten of een bestaande kopen?
Wanneer mensen een webshop beginnen dan is er de keuze tussen een open source oplossing of een volledig gehost pakket, maar steeds meer ondernemers kiezen voor de overname van een bestaande webshop, omdat hier vaak aanzienlijk kosten mee bespaard kunnen worden. Een bestaande webshop heeft al een bestaande SEO-structuur en ook is er al een klantenbestand en een merknaam en identiteit. Al deze onderdelen zijn uiteraard van invloed op de waarde en de prijs van de webshop.

Eenvoudige waardebepaling
Er zijn een aantal relatief eenvoudige manieren waarbij je zelf al de waarde van je webshop kan bepalen of hier in ieder geval een indicatie van kan krijgen. Deze meest simpele formules zijn bijvoorbeeld de intrinsieke waarde, die kijkt naar het resultaat tussen het Vreemd en Eigen Vermogen van de webshop, maar ook formules waarbij EDITBA vermenigvuldigd wordt met 3 valt binnen deze categorie van waarde bepaler. In de meeste gevallen worden deze methodes niet alleen gebruikt, maar worden deze gecombineerd met andere formules en webshop waarde bepalen methodes om een beter beeld te krijgen.
Gebruik een formule die rekening houdt met de toekomst
De eerder genoemde website waarde bepalen formules zijn zeer eenvoudig en snel om uit te rekenen, maar leveren voor de meeste webshops niet het gewenste resultaat, omdat hierbij alles gericht is op het huidige bedrijfsresultaat en niet op het toekomstperspectief en potentieel. Om dit wel te doen, is het goed om ook componenten van de discounted cash flow methodiek toe te passen, waarbij er wordt gekeken naar cashflows die in de toekomst zullen binnenkomen. Deze cashflows worden echter wel minder zwaar gewogen dan de huidige cashflows.