Het Europees Parlement heeft een wetsvoorstel aangenomen dat een verbod op geoblocking mogelijk maakt. Maar wat is geoblocking nou precies en voor wie is het fijn dat deze wetgeving er is.
Wat is geoblocking
Webshops hanteren vaak een beleid dat gebaseerd is op het land waar de klant woont. Zo kan het zijn dat een webshop aan bepaalde landen wel levert, maar aan andere landen niet. Ook kan het zijn dat een webshop andere prijzen hanteert voor klanten uit het ene land ten op zichte van klanten uit het andere land. Een andere mogelijkheid is dat klanten niet kunnen betalen omdat ze geen creditcard of debetcard hebben van het land waar de webshop gevestigd is. Ook komt het voor dat je op de officiƫle website van een product of merk zit en omgeleid wordt naar de Nederlandse verkoper van dit product of merk. Dit fenomeen noemt men geoblocking en is met name erg frustrerend als je iets wilt kopen wat ze in jouw land niet of veel duurder aanbieden dan in een ander land.
Waarom wordt dit verboden?
Geoblocking wordt nu verboden zodat iedereen in de Europese Unie producten tegen dezelfde prijs en onder dezelfde voorwaarden kan kopen. Dit zorgt ervoor dat er meer concurrentie komt en dat de consument ook echt wat te kiezen heeft. Het maakt het online kopen van artikelen of diensten een stuk eerlijker en je hoeft niet meer de grens over om iets net wat goedkoper te krijgen.

Voor wie is dit verbod fijn?
Dit verbod is natuurlijk heel erg fijn voor de consument. Zo kun je eindelijk aan producten komen die hier niet te krijgen zijn. Ook hoef je niet meer op zoek naar een postadres in het buitenland om je gekochte spullen te ontvangen. En weet je zeker dat je voor je product dezelfde prijs betaald als iemand anders die wel in het buitenland woont. En natuurlijk geen gedoe meer met creditcards of debetcards die niet geaccepteerd worden.
Waar geldt dit verbod niet voor?
Dit verbod geldt voorlopig nog niet voor diensten waar auteursrecht of copyrights opzitten. Dat wil dus zeggen dat het nog niet voor muziek, films of series geldt. Hier wil men wel naar kijken, maar omdat het om een auteursrechten kwestie gaat valt dit onder een andere wetgeving die nog aangepast moet worden!
Voor wie is dit verbod lastig?
Natuurlijk is een verbod op geoblocking ontzettend fijn voor de consument. Maar de webwinkel eigenaren krijgen het hiermee nog heel erg lastig. Ze hebben kort de tijd om hun hele webshop aan te passen aan deze nieuwe regelgevend. Moeten hun betaalsysteem aanpassen en natuurlijk ook de algemene voorwaarden. Maar uiteindelijk heeft zowel de webwinkel eigenaar als de klant er baat bij.