Dit zijn de 3 meest voorkomende online B2B branches

B2B e-commerce (of ook wel business-to-business genoemd) is de term die de online afhandeling van ordertransacties tussen bedrijven beschrijft.

Omdat de bestellingen tegenwoordig vooral digitaal worden verwerkt, is het makkelijker geworden voor groothandels, fabrikanten, distributeurs en andere soorten B2B-verkopers om gezien te worden en zo eerder en efficiënter hun producten te kunnen verkopen. Zelfs direct naar de particuliere eindconsument, zonder tussenstappen. 

B2B ecommerce is er in vele vormen. Hieronder vindt u een overzicht van de 3 meest voorkomende soorten B2B bedrijven waarbij sinds kort online transacties plaatsvinden:

Groothandels

Bedrijven kopen goederen vaak in bulk voor een lagere prijs bij de groothandel om ze hierna tegen eigen winkelwaarde te verkopen. De goederen worden in dit geval meestal rechtstreeks bij de fabrikant of distributeurs gekocht. Het is een populaire vorm van B2B. De term groothandel kan dus ook worden omschreven als de verkoop van goederen aan andere grotere bedrijven, zoals de horeca, bouw of medische sector.

Distributeurs die een groothandel webshop bezitten kunnen tegenwoordig met behulp van een B2B e-commerce platform digitaal veel makkelijker hun producten in de verkoop aanbieden. Een dergelijk platform stelt de groothandel in staat om de producten gemakkelijker online te tonen en zorgt voor een naadloze koopervaring.

B2B-ecommerce
Vele vormen van B2B-ecommerce

Fabrikanten

Fabrikanten produceren op grote schaal eindproducten door onderdelen en grondstoffen te gebruiken in combinatie met handarbeid en machines. In een B2B-model worden de afgewerkte goederen verkocht aan andere fabrikanten of groothandels.

De auto-industrie is een goed voorbeeld van fabrikanten in een B2B-arena. De fabrikant maakt losse auto-onderdelen, zoals een brandstofpomp en een motor. Vervolgens verkoopt de fabrikant deze onderdelen aan een autobedrijf dat de hele auto uit de onderdelen zal bouwen en aan de consument doorverkoopt.

B2B2C

Bij Business-to-consumer (B2C) e-commerce valt de tussenpersoon, zoals een tweede bedrijf, weg bij het verkopen van de producten, waardoor de groothandel of fabrikant rechtstreeks in contact kan komen met de consument. 

In een B2B2C-model bereikt de groothandel of fabrikant de eindconsument door samen te werken met de B2B (tussenpersoon) of door rechtstreeks aan de consument te verkopen. Met een rechtstreekse B2C e-commerce vinden deze overgangen online plaats met de eindconsument, vaak via een B2B webshop waar ook B2B bedrijven nog steeds hun aankopen kunnen doen.

Bij een samenwerking tussen de B2B2C bedrijven, zoals een groothandel of fabrikant, en aparte B2B bedrijven weet de consument dat ze producten krijgen van een bedrijf dat los staat van waar ze het hebben gekocht. De consument kan bijvoorbeeld een product kopen bij een aangesloten blogger, maar het product is gebrandmerkt en verzonden door de fabrikant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *