E-commerce is booming! Zelfs autobedrijven durven niet meer achter te achterblijven

Nu de corona zich opmaakt voor de tweede golf wordt het voor iedereen weer spannend. Niet alleen voor de burgers is dit het geval maar ook voor ondernemers breken er opnieuw spannende tijden aan. Want zijn de aangeboden steunpakketten voldoende gebleken om een tweede golf te overleven. Of komt het toch echt aan op innovativiteit en het meebewegen met de tendens in de markt?

Een ding staat voorop, de digitale revolutie heeft de afgelopen jaren voor een hoop veranderingen gezorgd. Niet alleen op de manier waarop mensen consumeren maar ook de manier waarop bedrijven zich richten tot de potentiële klanten. Was het in de jaren negentig nog vooral de ouderwetse media die zorgde voor de connectie tussen koper en aanbieder, vanaf de jaren nul veranderde dit gestaag. 

De millenial wisseling zorgde voor een andere mindset

Online werd steeds groter, terwijl de oplages van de gedrukte media almaar slonk en slonk. In deze overgang waren er bedrijven die zo lang mogelijk bleven vasthouden aan de oude vertrouwde waardes van de marktwerking. Het mooiste voorbeeld hiervan was toch wel de automobielsector. Zij zijn het perfecte voorbeeld voor het aantonen van meebewegen in de markt. Een lange tijd kon deze auto-industrie nog teren op hun achterban van voor de internetgeneratie, de mensen tussen de 20 en de 50. Een groep die vermogend was en in de jaren tien nog goed te bereiken via de vertrouwde media.

Die tijden zijn nu toch wel echt veranderd. Want in 2020 zijn het de millenials die de nieuwe kopers zijn geworden van auto’s en toebehoren. En deze doelgroep is eigenlijk alleen maar te bereiken via de digitale snelweg, om het maar even zo te zeggen. De automobielsector zag zich dus genoodzaakt om te digitaliseren. En dit lijkt nu dan ook eindelijk te gebeuren!
De autobranche moest namelijk naar hun eigen markt leren kijken via een hele nieuwe mindset. Die van de millenials, zij die opgroeide als de Generatie Z. Die verandering willen we je nu laten zien. Want deze is uiterst leerzaam voor veel ondernemers die nu worstelen in deze corona tijden.

Traditioneel verkoopmodel op de schop

In de jaren negentig, nul en ook nog heel even in de jaren tien, was het verkoopmodel van de auto industrie vooral gericht op dealers. Voor alle vormen van toegang tot de auto of gerelateerde onderdelen had je pas toegang via een dealer. Of het nu ging om gewone informatie, het maken van een proefrit, of een financieel leaseplan. Je kreeg altijd wel te maken met de dealer, die je dan zelf fysiek moest bezoeken. Een manier van werken die langzaam steeds verder afstond van de nieuwe kopers. De consument van vandaag de dag besteed steeds meer geld online. Die ging gepaard met het steeds grotere vertrouwen van diezelfde consument in de webshops. Ook de snelheid en het gemak van het bestellen uit de luie stoel werden gezien als echte pre’s op fysieke winkel. Online was de shop inmiddels altijd open en vanaf elke plaats (lees vanaf elke laptop met internet) beschikbaar. De millennial die amper een tijd hebben gekend zonder internet raakte hiermee zeer vertrouwd. 

Sterker nog ze zien het zelfs als vanzelfsprekend. De auto industrie heeft dit nu ook in te zien  en begint hier nu – in de tijden van corona waar er echt niets anders opzit –  en ze stort zich nu ook op de digitale markt en gebruikersgemak. Ook de conservatieve auto industrie moest dus wel innovatief worden. Want door die verandering van mindset is de manier van kopen 360 graden gedraaid zo lijkt het wel.

digitaal auto's verkopen
Zelfs autobedrijven kunnen gebruik maken van E-commerce!

Kopen van auto(onderdelen) liever niet via de dealer

Consumenten worden overspoeld met nieuwe gadgets en spullen. Er is zoveel te vergelijken dat een brochure niet meer toereikend is. De nieuwe aankoper is meer gewend om met lijstjes en filters te werken. Het kijk en vergelijk onderzoek. Door specificaties te bekijken en aan en uit te vinken van opties via filter systemen komen ze zelf uit bij het product die ze wensen. Ook de reviews zijn veel belangrijker geworden bij het kopen van een product. Een post van een influencer of een beoordeling door een gewaardeerd auto magazine als autowereld.com werkt tegenwoordig veel beter. Het mag duidelijk zijn, vergelijken en afstemmen gebeurd tegenwoordig online. Het grasduinen en kopen bij een dealer wordt gezien als onprettig, omdat men twijfelt over de echtheid en oprechtheid van de verkopers in de autowinkels. De dealer heeft de slechte reputatie van een gladde verkoper die je geld afhandig wilt maken. De consument in 2020 wil dus met rust gelaten worden bij de aankoop maar wel genieten van de service wanneer ze een product bezitten. Dit is precies wat een e-commerce webwinkel kan bieden.

E-commerce kent voordelen voor zowel klant als fabrikant 

E-commerce biedt klanten van een bedrijf een gemakkelijke en aantrekkelijke aankoop ervaring. Tevens is het medium flexibel en altijd bereikbaar. Het stelt je via een mix van kanalen  in staat om met de zogeheten achterban te kunnen communiceren. Daar komt nog eens bij dat klanten ervaringen kunnen delen met anderen. Dit kan andere potentiële kopers aantrekken die liever afgaan op de mening van anderen als die van de verkoper. 

Bekijk voorbeeld maar eens naar auto-sleutel.nl. Een webshop die opereert in de auto industrie die laat zien wat de gemakken en voordelen zijn van een e-commerce webshop.Het verschaft daarbij ook nog eens veel informatie aan de houder van de shop. Van windows shopping tot conversie verkopen, via analyses in Google is dit allemaal uit te lezen. Heel waardevol dus voor de ondernemers in de auto branche.

Voor de fabrikanten is er met een e-commerce shop een hoop te winnen. Die kunt precies de onderdelen leveren die nodig zijn. Maar ook de fabrikanten kunnen een directere relatie opbouwen met de klant, in dit geval de autokoper. Dit wordt in de e-commerce ook wel D2C e-commerce genoemd. Daarnaast kunnen ze besparen door het aantal tussenpersonen te verminderen, omdat die voor de afname van hun goederen niet meer nodig zijn. Voor beide partijen een win-win situatie dus. 

We hopen dat we door bovenstaand voorbeeld ondernemers ervan te hebben kunnen overtuigen dat in deze tijden flexibiliteit een toverwoord is gebleken. E-commerce biedt exact dat. Maak hier dus gebruik van.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *