Verschillende mogelijkheden bij het opzetten van een webshop

Tegenwoordig heeft bijna ieder bedrijf dat producten verkoopt een webshop online staan. Echter hoeft dit niet direct te betekenen dat dit ook op de juiste manier gebeurd is. Daarom zullen wij in dit artikel dieper in gaan op de mogelijkheden, de kosten en de voordelen van alle opties.

Kosten vs. opties

Allereerst, welke opties zijn er eigenlijk? We zullen in dit artikel onderscheid maken in Open Source en SaaS webshops.

Open Source

De Open Source opties zijn de webshop systemen die het mogelijk maken om zelf met “open broncode” te werken en daardoor dus zelf een webshop te (laten) ontwikkelen. Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de succesvolle oplossingen van Magento of de oplossing van WooCommerce (WordPress). Ons advies gaat uit naar de oplossing van Magento, de opties zijn vele malen interessanter t.o.v. de WooCommerce webshops. Omdat de opties veel ruimer zijn bij een webshop in Magento, neemt dat ook nadelen met zich mee, namelijk dat het systeem vele malen complexer is t.o.v. een WooCommerce shop. Vraag je zelf dus wel goed af welke soort webshop het beste bij jouw product/bedrijf past. Wanneer je opereert in een niche markt met maar één product, is WooCommerce bijvoorbeeld interessanter. Maar wanneer je een groot assortiment hebt, adviseren we zeker om voor Magento te gaan.

Verschillende mogelijkheden bij het opzetten van een webshop
Niet altijd is alles goed geregeld bij een webshop. Er zijn verschillende mogelijkheden bij het opzetten van een webshop.

SaaS

SaaS webshops zijn de nieuwe vorm webshops in de internet wereld. Waar veel (vooral startende) bedrijven tegen aan lopen zijn de hoge ontwikkelingskosten van een eigen webshop. Daarom zijn bedrijven als Lightspeed, Shoppagina en CCV shop in dit gat gesprongen door een webshop systeem te ontwikkelen dat afgenomen kan worden tegen een maandelijks bedrag. Op deze manier kun je dus een kwalitatieve webshop hebben met relatief lage kosten, enkel op lange termijn zullen de kosten hoger liggen t.o.v. het ontwikkelen van een eigen webshop. Toch weegt dit niet op tegen de financiële risico’s die nu aanzienlijk kleiner zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *