Wanneer je een website of webshop gaat starten dan is de domeinnaam erg belangrijk. Het is op verschillende manieren belangrijk. Denk hierbij aan de branding, positionering en herkenbaarheid van de website of webshop. Daarnaast is het voor de zoekmachines ook erg belangrijk om hier een goede plek te krijgen. Zo is het slim om een exact match domain te kiezen. Je kunt dan namelijk veel sneller een hoge plek krijgen in de zoekmachines. Google is natuurlijk de belangrijkste zoekmachine van het moment. Google hecht veel waarde aan de domeinnaam. Het heeft een grote aantrekkingskracht en biedt veel mogelijkheden.
Het algoritme van Google
Hoe hoog een website in de rankings van Google eindigt is afhankelijk van vele elementen. Een van de elementen is de domeinnaam. De hoge notering van zoekwoord-domeinen is voor een lange tijd de kortste route geweest om goed te ranken. Er werd veel waarde aan gehecht. Het past niet meer helemaal in de filosofie van Google. Google geeft aan, dat er minder waarde aan gehecht wordt. Hierdoor zijn de zoekwoord-domeinen ook minder prominent aanwezig in de top van de zoekmachines. De invloed is dus wat kleiner. Het is echter niet zo, dat het helemaal geen effect meer heeft. Het is nog steeds wel een element wat meetelt in de rankings van de zoekmachines. Het belang ervan is echter afgenomen.
De voordelen van een zoekwoord-domeinnaam
Het effect van een zoekwoord-domeinnaam om snel naar de top van de zoekmachines te gaan is afgenomen. Vooral in de Verenigde staten is dit het geval. Daarbuiten zijn er nog steeds volop kansen. Er zijn veel voordelen. Zo wordt bij het adverteren van de site in de zoekmachines, de zoekwoord-domeinnaam vet weergegeven. Het zal dus helpen, dat meer mensen gaan klikken op de advertentie. Het betekent, dat je daardoor ook minder gaat betalen voor de advertentie kliks. Vervolgens krijg je ook veel sneller de juiste links met bijbehorende anchorteksten. Het helpt om het linkprofiel goed op te bouwen. Er zijn dus nog wel voordelen om een exact match domain te kiezen. Het is verstandig om hier dus wel naar te kijken.
De nadelen
Er zijn naast voordelen natuurlijk ook nadelen. We delen deze ook graag met je. Zo zijn de domeinnamen iets duurder om te kopen. Ook zijn ze wat concurrentiegevoeliger. Je onderscheidt je niet op merkniveau. Het is moeilijk om je te “branden” met een zoekwoord-domeinnaam. Het is ook niet altijd bestand om in de toekomst te blijven bestaan. Ook kun je het vaak maar voor een afzonderlijk land en een afzonderlijke taal gebruiken.
Ons advies
Het is nog steeds slim om een zoekwoord-domeinnaam te gebruiken. De toegevoegde waarde is wat kleiner dan een paar jaar terug. Het is verstandig om hierin dus wel een goede afweging te maken. Het is belangrijk om ook te kijken naar de branding, positionering en andere zaken welke bij jouw website of webshop horen. Wanneer een zeer sterk zoekwoord-domeinnaam beschikbaar is dan is het slim om deze te registeren. Door de website goed in te richten en het niet de belangrijkste domeinnaam te maken binnen je marketing is het mogelijk om er de vruchten van te plukken. Meerdere domeinnamen met een zoekwoord erbinnen kunnen werken als perfecte binnenkomers op de hoofdwebsite van je organisatie. Is de url beschikbaar van een goede zoekwoord-domeinnaam voor jouw business? Ontdek het snel!