Wat houdt e-commerce in?

E-commerce verwijst naar een zakelijke transactie die online wordt uitgevoerd. Daarbij doelen we in eerste instantie op online winkelen. Dit wordt omschreven als het online kopen en verkopen van goederen en diensten. E-commerce bevindt zich vandaag de dag op ieder apparaat zoals op een computer, laptop, tablet of smartphone. E-commerce heeft de afgelopen twintig jaar een flink groei meegemaakt. Mensen bezoeken minder fysieke winkels en kopen steeds meer online.

E-commerce en betalingen

Aan het begin van de 21e eeuw waren mensen vrij sceptisch over het doen van online betalingen. Ze hadden weinig vertrouwen in een online betaling omdat ze niet konden zien waar hun geld naar toe ging. Dit vertrouwen is de afgelopen jaren flink gestegen. Betaalmethoden die vandaag de dag veel gebruikt worden zijn in Nederland iDeal, PayPal en Creditkaart. Achteraf betalen is de laatste drie jaar ook sterk in opkomst. Hiermee kan een betaling uitgesteld worden om deze op een later tijdstip alsnog te betalen.

wat is e-commerce
De betekenis van e-commerce en de toekomst ervan

Verschillende modellen van e-commerce

De bekendste e-commerce variant is business to consumer (B2C). Hiermee wordt de verkoop van goederen door bedrijven aan consumenten bedoeld. Voorbeeld: jij koopt als consument een nieuwe laptop bij een elektronica winkel.

Business to business (B2B) is het verkopen van goederen als bedrijf aan andere bedrijven. In deze business wordt er vaak in grote hoeveelheden ingekocht. Als er groot ingekocht wordt, ontvangt het bedrijf dat inkoopt vaak een korting.

De toekomst van e-commerce

De laatste jaren is online winkelen via een smartphone steeds groter geworden. Het wordt steeds normaler om op een andere plek dan achter een computer een bestelling te plaatsen. Daarbij maakt het niet uit of dit in de trein, op de bank of in het park is. Over een aantal jaar zal het gebruik van slimme algoritmes het logistieke proces van e-commerce (deels) over gaan nemen. Deze slimme algoritmes kunnen ook ingezet worden om aankopen te voorstellen. Hier kan vervolgens op ingespeeld worden door de verkoper. De koopintentie van de koper wordt daardoor positief beïnvloed.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.