Zo verbeter je de lokale vindbaarheid van je bedrijf

Wanneer je eigenaar bent van een bedrijf wil je het liefst door iedereen gevonden worden. Maar het begint bij de lokale vindbaarheid van je bedrijf. Die lokale vindbaarheid kun je op meerdere manieren verbeteren. In dit artikel lees je een aantal mogelijkheden voor het verbeteren van de lokale vindbaarheid die ook toepasbaar zijn op jouw bedrijf!

Gevelreclame

Tegenwoordig is er bijzonder veel winst te behalen op online gebied voor de vindbaarheid van je bedrijf. Maar de zichtbaarheid van je bedrijf op lokaal niveau begint met duidelijke gevelreclame. Anders weet niemand je te vinden, ook al is je online vindbaarheid en de marketing van je bedrijf nog zo goed.

Lokale SEO

Je lokale vindbaarheid verbeteren is alleen mogelijk voor locaties waar jouw bedrijf zich ook daadwerkelijk bevind, ondanks dat je werkgebied misschien een stuk groter is. Je zult in je eigen regio meer kans maken op conversies door bepaalde stappen te doorlopen. Verstandig is om hiervoor je bedrijf aan te melden bij Google ‘Mijn bedrijf’.

Relevante informatie

Vul daar zo veel mogelijk nuttige en relevante informatie in. Over wat je doet, waar je dat doet (dit helpt erg bij het goed scoren, wees uitgebreid en volledig!) en uiteraard je contactgegevens en openingstijden. Hoe meer informatie hoe beter. Let er wel op dat je informatie ook up-to-date houdt! Voeg ook foto’s toe, want een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Vraag je klanten actief een recensie achter te laten op je bedrijfspagina, het komt dan ook zichtbaar in de zoekresultaten wanneer de volgende potentiële klant je bedrijf vindt via Google.

Contactgegevens

Zorg dat je contactgegevens (adres, telefoonnummer enzovoorts) makkelijk te vinden is en het liefst op elke pagina. En belangrijker nog: dat het overal (op je eigen website maar ook elders) consistent is! Zorg er voor dat je jouw locatie (stad, provincie) regelmatig gebruikt in bijvoorbeeld je titels, tussenkoppen, URL’s etc. Let daarbij wel op dat je tekst voor mensen ook nog fijn moet lezen. Vergeet daarnaast sociale media niet; claim je Facebook profiel en kies daar voor bijvoorbeeld “Lokaal bedrijf” en vul daar je adresgegevens in. Denk ook aan LinkedIn!

Bouw een relatie op

Een belangrijke tip voor niet alleen je lokale online vindbaarheid maar ook voor het ondernemen an sich: zorg dat je in contact staat met bedrijven uit jouw regio. Kijk wat je voor elkaar kunt betekenen. Waar jullie diensten elkaar overlappen of op elkaar aansluiten. Organiseer samen acties, link naar elkaar (zorg dan wel voor relevantie) of promoot elkaar onder je sociale volgers. Kijk bijvoorbeeld ook of je een vermelding kunt krijgen op andere lokale websites. Denk bijvoorbeeld aan kranten, lokale verenigen of sites als telefoongids, iLocal en de nationale bedrijvengids. En doe mee met lokale awards of andere acties.

 

Met deze tips kun je een prima begin maken met de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf! Zo kun je je bedrijf laten groeien. Het kost relatief weinig tijd om tot dit begin te komen en is daarom zeer geschikt als eerste stap.

Geplaatst in SEO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *