Tegenwoordig verloopt een groot deel van onze activiteiten digitaal. Mensen lezen hun tijdschriften en kranten digitaal, ze beheren hun portemonnee-inhoud en beleggen digitaal, enz… Naarmate de digitalisatie stijgt, wordt de vraag naar een digitale klantenkaart ook groter. Veel winkels, ook online, maken er ondertussen gebruik van.
Hoe werkt het en waar moeten we rekening mee houden
Het doel van een digitale klantenkaart is eenvoudig. Probeer klanten naar je winkel te lokken en verleid hen om terug te komen, wees loyaal. Maar al je wil dat je digitale klantenkaart er een is die de klanten daadwerkelijk gaan gebruiken, moet het aanbod goed zijn. De kracht van de kaart zit niet alleen in wat je aanbiedt, maar ook in hoe je het aanbiedt. Eenmaal je weet welke kortingen of beloningen je zult geven kun je, je eigen klantenkaart ontwerpen of laten ontwerpen door een gespecialiseerde firma. Het ontwerpen van een digitale klantenkaart is een eenvoudig proces. De ontwerpers beschikken over een groot aantal sjablonen die kunnen gebruikt worden. Laat zeker een logo van je bedrijf opnemen op de kaart. Eenmaal de kaart klaar is zal de ontwerpen deze kunnen demonstreren en je laten bekijken hoe ze eruit ziet op je telefoon.

Een app om de kaart te downloaden via App Store of Google Play
Dit is een groot voordeel. Als klanten een kaart moeten bestellen via de post, duurt het ongeveer twee weken voordat ze geleverd wordt. Het is de bedoeling dat de klanten zo snel als het kan bij je kunnen winkelen en genieten van de aangeboden voordelen. Een goede webwinkel de mogelijkheid bieden om via je account punten te verzamelen. En wees er maar van overtuigd dat klanten terug naar je winkel komen die ze allen bij je kunnen krijgen. Ze komen later zeker nog terug om hun punten in te wisselen en een nieuwe aankoop te doen. Afhankelijk van de concurrentie moeten de voorwaarden van het gebruik en de daaraan vast hangende beloningen regelmatig bijgewerkt worden.
Gebruiksvriendelijk
Er bestaan verschillende apps waarmee je zonder problemen een digitale klantenkaart kan opslaan op je smartphone. In plaats van in je portemonnee naar deze klantenkaart te zoeken, scan je gewoon de kaart op je telefoon. De klanten die achter je staan, zullen je dankbaar zijn dat ze niet langer moeten wachten. Er komt ruimte vrij voor belangrijke zaken in je portemonnee. In plaats van al de plastic kaarten is er plaats voor geld, je rijbewijs, foto’s van je geliefden, enz.
Ze zijn altijd bij je
Waar je ook gaat, 99% van de tijd je smartphone bij je. Je loopt dus nooit het risico om je korten te missen wanneer je naar een winkel gaat die je niet dikwijls bezoekt. Je hebt Ik geef u toe, dit is ook het geval voor gewone klantenkaarten. Geen plastic klantenkaarten vereenvoudigen je leven op deze manier en het is daarbij ecologisch verantwoord. Minder plastic is beter voor het milieu.
Bron: ae-live.nl