SEO factoren 2018

Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie is voor online marketeers een continue bezigheid. Door de digitalisering zijn bedrijven steeds vaker genoodzaakt hun websites optimaal te maken voor de verkoop van hun producten. Kijk bijvoorbeeld maar naar de V&D die faillisement aan moest vragen doordat zij voornamelijk op het internet niet konden concurreren. Zij bleven te lang hangen in de verkoop via hun vaste winkels en dat terwijl de groeikans juist ligt op het internet.

Van de consumenten die een product willen gaan kopen begint 89 procent te zoeken op een zoekmachine. Slechts twintig procent van de consumenten scrollt naar beneden wanneer zij hun zoekopdracht hebben uitgevoerd. Je kan je dus wel voorstellen dat hoe hoger een website bij de Google zoekresultaten terecht komt, hoe meer bezoekers de website krijgt. Nu is het mogelijk om te adverteren om bij de bovenste paar zoekresultaten terecht te komen. Echter kost dit veel geld en willen bedrijven liever gevonden worden op de organische zoekresultaten. Hieronder zullen de factoren worden beschreven die daar aan bij kunnen dragen.

Snelheid

Één van de belangrijkste factoren voor het Google algoritme is de laadsnelheid van de website. Surfers op het internet zijn niet bereid lang te wachten op het laden van een website en Google wilt graag goede service verlenen. Daarom is de laadsnelheid een belangrijke factor. Een acceptabele laadtijd voor de desktop is drie seconden en voor een mobiel apparaat slechts twee seconden.

SEO
De snelheid van de website is zeer belangrijk.

Content

De hoeveelheid content is mede bepalend voor Google hoe hoog de website wordt geplaatst. Een website met veel pagina’s en veel content op elke pagina wordt gezien als een nuttige website. Een pagina met meer dan duizend woorden scoort vrijwel altijd beter dan een pagina met minder woorden.

Keywords

In de content is het belangrijk om regelmatig bepaalde zoekwoorden te gebruiken. Een uitzendbureau zoals YoungCapital zal vaak woorden als ‘vacature’, ‘werk’, ‘studentenwerk’, gebruiken, omdat de klanten van YoungCapital voornamelijk deze zoekwoorden zullen gebruiken. Een overdaad aan deze woorden werkt averecht, maar regelmatig woorden in de content verwerken waarop je gevonden wilt worden werkt voor SEO.

Linkbuilding

Vaak zie je op een website een ‘links’ pagina, waarop een website links plaatst naar andere websites. Deze links staan er niet alleen om de website bezoeker te helpen aan informatie. De links zijn voor Google ook een signaal dat een website relevant is. Ook hierbij geldt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Een overdaad aan links op irrelevante pagina’s zoals startpagina’s zorgen er juist voor dat de website lager komt in de Google zoekresultaten. Veel beter werkt het om gelinkt te worden door relevante websites waar juist weinig naar andere websites wordt gelinkt.

Het algoritme van Google is natuurlijk wel een stuk complexer dan slechts deze vier factoren. Echter worden deze vier factoren wel vaak vermeld als degene die de meeste invloed uitoefenen op de SEO. Je kan je dus wel voorstellen dat online marketeers hier een behoorlijke dagtaak aan hebben.

Geplaatst in SEO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *