Zo krijg je herhalingsaankopen in je webshop

Als webshopeigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het probleem van eenmalige bestellingen. Klanten die eenmalig een bestelling plaatsen, maar niet meer terugkomen. Nederlanders letten meer dan ooit op hun zuur verdiende centen en gaan, als het mogelijk is, altijd voor de goedkoopste optie. Het internet heeft het nog véél makkelijker gemaakt voor consumenten om prijzen snel en betrouwbaar te vergelijken. Dit door middel van vergelijkingssites als Beslist.nl, of door prijzen te vergelijken in bijvoorbeeld Google Shopping. Het gevolg hiervan is dat consumenten van de ene naar de andere webshop springen om de laagste prijs te betalen. De kunst is dus om je klanten vast te houden, maar hoe kan je dat nou het beste aanpakken?

 

Elke klant is je vriend

Eén van de meest voorkomende fouten die webshopeigenaren maken is dat ze elke klant behandelen als een nummertje. Ondanks dat er meer online besteld wordt dan ooit, willen consumenten toch graag nog onbewust persoonlijke aandacht. Laat daarom je waardering voor je klant zien! Door te laten zien dat je elke klant waardeert zal de klant zich ook zo voelen en is die eerder geneigd om terug te komen bij jouw webshop. Hoe je dit doet? Simpel, geef diegene een reden om terug te komen. Dit kan door middel van een kortingscode voor de volgende bestelling, of een klein relatiegeschenk bij elke bestelling. Op deze manier zal die ongetwijfeld terugkomen voor nog een bestelling!

relatiegeschenk
Wat voor relatiegeschenk geef jij dit jaar?

Laat het aansluiten bij je branche

Als je een sport-webshopeigenaar bent geef je je klanten geen kleurenpotloden cadeau met jouw logo erop. Dit klinkt misschien wel overduidelijk, maar om jouw inspanningen zo succesvol mogelijk te laten zijn is het erg belangrijk dat jouw weggevertje aansluit bij wat je in je webshop verkoopt. Verkoop je dus bijvoorbeeld sportkleding en andere benodigdheden? Geef je klanten dan een handige Dopper bedrukt met jouw logo cadeau. Zo hebben ze een mooie drinkfles om uit te drinken tijdens het sporten en jouw webshop profiteert van de branding door middel van het logo. Win-win!

 

Maak het niet te gek

Waarschijnlijk was je het ook niet van plan, maar aan te raden is om het vooral niet te gek te maken met de hoeveelheid en prijzen van de cadeaus. Aan het eind van de dag gaat het er natuurlijk om dat je winst maakt met jouw onderneming. En jouw klanten zullen echt niet afhaken als je ze geen duur cadeau geeft, het gaat ten slotte om het gebaar!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *