Zoekmachine marketing richt zich op het vindbaar maken van websites door zoekmachines als Google. Veelgebruikte diensten hierin zijn zoekmachine optimalisatie, oftewel Search Engine Optimization (SEO), en zoekmachine adverteren, oftewel Search Engine Advertising (SEA). Onder SEO valt bijvoorbeeld het gebruik van zoekwoorden en het zogenaamde linkbuilden, waarbij je andere sites laat doorlinken naar jouw website. SEA heeft te maken met het gebruik van advertenties boven of naast de zoekresultaten, waarbij het doel is om bezoekers te triggeren op de advertenties te klikken, zodat ze op je website terechtkomen. SEA kan alleen tegen betaling, terwijl SEO in principe kosteloos kan.
Hoe kan ik zoekmachine marketing gebruiken?
Door op de juiste manier de juiste zoekwoorden in je webteksten te gebruiken, ben je al een heel eind op weg om gevonden te worden. Echter, dit is lang niet het enige wat je kunt doen om je vindbaarheid te vergroten. Technisch gezien dient je website ook optimaal ingericht te zijn, waarbij onder andere een snelle laadtijd een zeer belangrijke rol speelt. Ook interne links naar andere pagina’s zijn belangrijk, net als het linkbuilding. Dit tweede werkt uiteraard alleen bevorderlijk als er vanuit kwalitatief hoogwaardige websites naar jouw site verwezen wordt. De links moeten ook te allen tijde leiden naar een werkende pagina, omdat een foutmelding natuurlijk destructief werkt. Ook is het belangrijk om niet alleen naar je homepage te linken, maar ook onderliggende pagina’s wat ‘aandacht’ te geven.
Activiteit is belangrijk om hoog te scoren
Een actieve, actuele website scoort ook een stuk hoger in zoekmachines. Zorg er dus voor dat je regelmatig je website bijwerkt, nieuws toevoegt en verouderde informatie, zoals bijvoorbeeld agenda-items, verwijdert. Een website vraagt dus veel aandacht. Daarnaast helpt User Generated Content, zoals reviews en commentaren, ook je vindbaarheid te vergroten. Hiervoor hoef dus niet zelf voor de content te zorgen, maar is het wel van belang om interactie te hebben met je bezoekers. Het adequaat reageren op de eventuele reacties is daarvan een goed voorbeeld, en dat kost wél tijd.
Conclusie zoekmachine marketing
Zoals je ziet, zijn er een aantal factoren om rekening mee te houden als het gaat om zoekmachine marketing. Het is dan ook geen gek idee om hier een extra hoofdstuk aan te wijden in je marketing strategie. Wellicht is het zelfs verstandig om een stappenplan te definiëren voor hoe je zo effectief mogelijk gebruik gaat maken van de mogelijkheden die zoekmachine marketing je biedt. Natuurlijk is hier wel de nodige kennis voor nodig en dient er blijvend veel tijd in te worden geïnvesteerd. Daarom is het in veel gevallen de moeite waard om een zoekmachine marketing bureau in te schakelen. Een dergelijk bureau heeft de kennis en kunde er immers al voor in huis. Tevens weet een zoekmachine marketing bureau precies wat het belangrijkst is als het gaat om SEO en SEA. Daardoor kunnen er op efficiënte wijze goede resultaten worden geboekt.