SEA staat voor Search Engine Advertising. Het is het vervolg op het plaatsen van cookies in de browser. Het surfgedrag van de internetter is goed bekend, heel gericht advertenties sturen met een minimale ‘waste’ doet SEA. Anders als SEO gaat SEA over betaalde advertenties van voor het merendeel bedrijven. Het zogeheten segmenteren van reclame bestond al voordat internet echt z’n intrede had gedaan. Maar de ontwikkeling ervan is nooit af, tot vandaag de dag zijn ze het aan het verfijnen. Dit is ook nodig; bijvoorbeeld op YouTube krijg ik vaak een advertentie te zien van een product waar ik niet op zit te wachten. Hoe beter en specifieker ze de doelgroep in beeld hebben hoe effectiever de reclame. Het merendeel van de ondernemers weet dat reclame maken een kostbare zaak is, laat de verspilling zo laag mogelijk zijn en de consument goed bedienen met de juiste advertenties. SEA gekoppeld aan de gangbare zoekmachines is een goede zaak voor nu en in de toekomst.
Scheidslijn
Het verschil tussen SEA versus SEO mag niet groot zijn. Het is van belang dat het elkaar overlapt om de ‘waste’ zo laag mogelijk te houden en om de consument niet onnodig op te schepen met advertenties waar diegene toch niets mee doet. Dat er tussen SEA en SEO nu nog een scheidslijn zit moet eigenlijk verdwijnen. Als een consument een product wil kopen en het eerst bekijkt op internet (wie doet dat niet?) door het trefwoord in te voeren, geldt op dat moment niet of het naar SEA of SEO leidt. Als de consument zijdelings iets in de zoekmachine invoert, dus niet direct gerelateerd aan iets kopen, dan mag dat ook geen invloed hebben op het effect. Er is dus in de wereld van SEA en SEO nog veel te ontwikkelen.