Je bent van plan om te gaan ondernemen, bijvoorbeeld door een winkel of horecagelegenheid te openen. Maar waar begin je? Dat is de vraag die startende ondernemers zichzelf vragen. Er komt ook zoveel bij kijken… In dit artikel lees je wat praktische tips!
Ondernemingsplan
Voordat je kan gaan ondernemen moet je weten dat er een voorwaarde om succesvol te worden: een goede strategie. Deze strategie bespreek je in je ondernemingsplan. In je ondernemingsplan plan je de toekomst van je onderneming, beschrijf je de visie van het bedrijf en stel je doelen vast. Bedenk dus goed wat zowel je doelen zijn op korte termijn, als op de lange termijn. Daarnaast is het van belang om een risicoanalyse te doen, en waar liggen de kansen in jouw markt? Wie zijn je klanten? Wat zijn de laatste trends? Deze factoren spelen allemaal een grote rol en met genoeg research kan je van jouw onderneming een succes maken!

Rechtsvorm
Natuurlijk moet je je bedrijf ook inschrijven en registreren. Voordat je dat kunt doen moet je een keuze hebben gemaakt vanuit welke rechtsvorm de onderneming gedreven gaat worden. Dit moet je straks namelijk doorgeven wanneer je je KvK gaat registreren. Je kunt hierbij kiezen uit een eenmanszaak of een BV. De keuze die je maakt heeft invloed op verschillende dingen zoals; aansprakelijkheid, belasting en opstart en doorlopende kosten. Belangrijk om hier even goed voor te zitten om te kijken wat het best bij jouw ondernemingsplan aansluit!
Praktische zaken
Naast de wettelijke zaken zoals belasting en registratie zijn er ook een aantal praktische zaken waar je over na moet denken. Zoals bijvoorbeeld de grote vraag: vanuit waar ga je jouw onderneming runnen? Een webshop of heb je misschien al een pand op het oog? Wanneer je een winkel opent is de locatie van groot belang. Houdt er dan ook rekening mee dat je de winkel opent op een goed zichtbare plek, let ook op wat voor een buurt het is waar je je winkel gaat vestigen en de uitstraling van het pand. Wanneer je de keuze hebt gemaakt, bespreek dan voorafgaand altijd goed de huurvoorwaarden. Hierna komen de praktische dingen pas aan de beurt, zoals het interieur en andere benodigdheden die je nodig hebt om je winkel te runnen, zoals kassasysteem, pinautomaat kopen en promotiemateriaal aanschaffen!