Leuk, je bent een webwinkel begonnen in wellicht zitzakken, of misschien wel zonnebrillen of toch voedingssupplementen. Allemaal prima. Maar een website vullen met producten en hopen dat de klanten binnenstromen zal geen solide strategie blijken kan ik je nu al verklappen. Je zult je enigszins moeten verdiepen in de kunst van het schrijven van SEO teksten. Enfin, bij deze wat fundamentele tips en adviezen om jou op weg te helpen.
Allereerst, begin altijd met zoekwoorden onderzoek. Begin niet in het wilde weg te schrijven. Klim niet direct in de pen ook al wil je dat wel. Schrijven zonder zoekwoorden onderzoek vooraf, en je acteert als een kip zonder kop. Een tekst is nutteloos online voor SEO als er geen rekening gehouden wordt met de termen die mensen daadwerkelijk gebruiken om jou product of dienst te vinden. Echter, een kanttekening om daarbij te maken is dat dit geen vrijbrief is om zoekwoorden te gaan forceren in de tekst. Verre van. Zoekmachines zijn vandaag de dag zoveel intelligenter dan voorheen. Ze begrijpen onze taal veel beter dankzij algoritmes zoals RankBrain, een kunstmatige intelligentie functie binnen Amerikaanse zoekmachine Google die haar helpt zoekopdrachten beter te begrijpen en te matchen met relevante webpagina’s (bron: swaanscommunicatie.nl). Dus het forceren van zoekwoorden in je teksten is lang niet meer nodig. Maar enigszins bewust zijn van de termen die klanten daadwerkelijk gebruiken bij intypen of inspreken bij zoekopdracht is aan de andere kant ook weer geen overbodige luxe. Kennis is macht zullen we maar zeggen. In long-tail zoekwoorden is vaak te zien wat specifieke eisen en verlangens zijn van de klanten die je dient te vervullen.

Waar men qua copywriting verder rekening mee dient te houden is bezoekers boeien en op de pagina houden. Google verzamelt steeds meer gebruikersdata over ons, data zoals doorklik, gemiddelde tijd op website en taak voltooiing. Een website die bezoekers boeit, en aanzet tot actie is natuurlijk altijd positief, maar ook vanuit SEO perspectief. Zo kan men een vicieuze cirkel in positieve zin opzetten. De website staat hoog in Google omdat bezoekers het naar hun zin hebben op de website en als gevolg blijft de website hoog staan in Google omdat nogmaals bezoekers bevredigd worden door het resultaat. Heb je moeite met het boeien van je bezoekers, overweeg dan om het copywriten over te laten aan een specialist. Zo een partij heeft kennis van de technologie van vandaag de dag en de psyche van de mens en combineert die vakgebieden om tot teksten te komen die de sleutel vormen tot hoge posities in de Google.nl zoekresultaten.